SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

NİKAH BAHSİ

<< 1417 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

62 - (1417) وحدثني هارون بن عبدالله. حدثنا حجاج بن محمد. قال: قال ابن جريج. ح وحدثناه إسحاق بن إبراهيم ومحمد ابن رافع عن عبدالرزاق. أخبرنا ابن جريج. أخبرني أبو الزبير ؛ أنه سمع جابر بن عبدالله يقول:

 نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الشغار.

 

{62}

Bana Harun b. Abdillah rivayet etti. (Dediki): Bize Haccâc b. Muhammed rivayet etti. Haccâc, ibni Cüreyc (Dediki) tâbirini kullandı. H.

Bize bu hadîsi îshâk b. ibrahim ile Muhammed b. Rafi' de, Abdürrezzâk'dan rivayet ettiler. (Demişki): Bize ibni Cüreyc haber verdi. (Dediki): Bana Ebu'z-Zübeyr haber verdi ki, Câbir b. Abdillâh'ı şunu söylerken işitmiş:

 

«Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Şiğar'dan nehiy buyurdular.

 

 

İzah:

Babımızın ibni Ömer rivayetini bütün Kütübü Sitte sahipleri nikâh bahsinde muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir.

 

Hatibin beyânına göre Şiğarın tefsiri Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimizin değil imam-ı Mâlik'ın sözüdür. imamı Şafiî: «Bu hadîsdeki Şiğar'ın tefsiri Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den midir yoksa ibni Ömer veya Nâfi' yahut Mâlik'in sözü müdür bilmiyorum.» demiştir. Bâzıları bunun Nâfi'nin sözü olduğunu bildirmişlerdir.

 

Şiğar: Lügatta kaldırmak mânâsına gelir.

 

Şeriatta: Bir çeşit trampa nikâhıdır. Galiba bu nikâhı yapanlar aralarından mehri kaldırdıkları için trampa nikâhına «Şiğar» denilmiştir. Bu hususta başka sözlerde söylenmiştir. Yasak edilen bu nikâh araya mehir koymaksızın iki kimsenin kızlarını veya kız kardeşlerini trampa etmeleridir. Bu surette kadınlardan her birinin bud'u yâni kendisinden istifade edilen cinsî münâsebet hakkı diğerine mehir olmuş olur.

 

îmamı Gazali'nin «El-Vasît» âdlı eserinde nikâhı Şiğar'ın kâmil şekli şöyle tarif edilmiştir : «Şiğar; bir kimsenin başkasına: Sen de bana kızını vermen şartı ile kızım sana verdim demesi ve kadınlardan her birinin bud'u diğerine mehir olmasıdır.»

 

Şiğar, câhiliyet devri nîkâhlarmdandır. Dinimizde hükmü ihtilaflıdır. Hanefîler'e göre bu akd sahihtir; kadınlara mehr-i misl vermek îcâbeder. Ata, Amr b. Dinar, Zühri, Mekhul, Sevrî ile Küfe ulemâsının mezhepleri de budur.

 

Ulemâdan bir taifeye göre nikâh-ı şiğâr bâtıldır; ve bütün hükümleri hususunda nikâh-ı fâsid gibidir. imam Şafiî, ishâk ve Ebu Sevr'in kavilleri de budur. imam Mâlik ile Ebu Ubeyd nikâh-ı Şiğar'ın herhalde mensuh olduğuna kaaildirler.

 

Evzaî : «Zifaf yapılmamışsa nikâh fesh edilir. Ve yeniden mehir tayin edilerek şahitler huzurunda nikâh kıyılır; zifaf yapılmışsa kadınlar mehri misil alırlar.» demişdir.

 

Şiğar'a Türkiyenin doğusunda Berdel derler.